Kaverikirja
10.7.2023 | Lukuaika 4min
Ammattilaiset tähtien takana: Elia Leino & Kohokukkia
Näitkö suosikkiartistillasi säkenöivän upeat kynnet tai unelmiesi kampauksen? Lopputuloksen taustalla on aina joukko alansa kovimpia ja halutuimpia ammattilaisia. Millaista on työ on, kun asiakaskuntaan kuuluu joukko nimekkäitä julkisuuden henkilöitä ja miten siihen pisteeseen on päästy? Ammattilaiset tähtien takana kertovat!
✍️ Jenna Timmasta
Turkulaislähtöinen Elia Leino on pitkän linjan kynsiartisti, jonka työskentelyä ohjaavat rentous, aitous ja tekninen ammattitaito. Helsingin Töölössä sijaitsevan Kohokukkia-studion omistaja nauttii työnsä monipuolisuudesta ja inspiroituu muun muassa tekoälyn avulla luodusta taiteesta. Kynsien teon lomassa hän myös maahantuo ja kehittää Lilly Nails -tuotesarjaa alan ammattilaisille.
Miten olet alun perin päätynyt kauneusalalle?
Käsityöharrastuksen kautta. Harrastin lapsena kaikkea pientä näpräämistä. Löysin kynnet ja kynsien lakkaamisen sekä koristelun, ja aloin etsiä netistä ohjeita ja ideoita siitä, mitä kaikkea pienelle pinta-alalle voi tehdä. Sitä kautta kiinnostuin kehittymään tällä alalla.
Olen tehnyt kynsiä kokonaisuudessaan 15 vuotta, josta 8 vuotta työkseni eli harrastelin tätä hyvän hetken. Vanhempainvapaan jälkeen mietin, mitä haluan tehdä työkseni ja päädyin kynsiin. Se oli vähän sellainen leap of faith: tein paljon tyhjiä päiviä, ennen kuin asiakaskuntaa alkoi kertyä.
Mikä on parasta työssäsi?
Monipuolisuus, ehdottomasti. Roolini ei rajoitu pelkästään kynsien tekemiseen ja huoltamiseen, vaan lisäksi myös koulutan, toimin maahantuojana ja työllistän ihmisiä. Se pitää minut tyytyväisenä.
Entä mikä on haastavinta?
Aikataulutus. Päivät ovat hyvin täynnä.
Evästeitä ei ole hyväksytty
Hyväksy evästekäytäntö, nähdääksesi kolmansien osapuolien sisältöä.
Hyväksy evästekäytäntö, nähdääksesi kolmansien osapuolien sisältöä.
Mikä on se juttu, minkä takia asiakas tulee luoksesi? Toisin sanoen, mitä erikoisosaamista sinulla on tai mikä on ns. tavaramerkkisi alalla?
Minulta voi pyytää melkein mitä tahansa, aikarajoissa tietenkin. Minulla on alusta alkaen ollut todella suuri intressi maalaustaitojen kehittämiseen ja monipuolisuuteen.
Teet paljon upeita lookeja julkisuudesta tutuille henkilöille. Miten olet päätynyt tähän asemaan ja mitä se on vaatinut?
Se vaatii sitä, ettei ole niinkään kiinnostunut pöydän toisella puolen istuvan henkilön julkkis-statuksesta. Eli olen kaikkien asiakkaiden kanssa ihan samanlainen ja mahdollistan turvallisen tilan olla kaikessa rauhassa, oli kyseessä tunnettu henkilö tai ei. Minulla käy asiakkaina kaikenlaisia ihmisiä, jotka antavat minun tehdä kivoja juttuja – se on pääasia.
Miten olet luonut oman verkostosi alalla?
Pitkäjänteisellä työllä. Olen näyttänyt avoimesti sosiaalisessa mediassa omaa osaamistani ja aktiivisuus alalla tuo tullessaan hyviä asioita. Esimerkiksi maahantuomani, nykyisin Dependin omistama Lilly Nails -tuotesarja alkaa hiljalleen olla alan ammattilaisten tietoisuudessa ja olen siitä iloinen.
Kovan työn lisäksi on oltava myös aktiivinen keskustelija ja sisällöntuottaja sekä ylläpidettävä omia yhteyksiä eri toimijoihin ja yrityksiin.
Mistä löydät inspiraatiota työhösi? Seuraatko trendejä?
Inspiroidun päivittäisessä työssäni siitä, että kannan omassa päässäni melkoista tietopankkia, joka sisältää kaiken sen, mitä osaan tehdä ja miten hyödynnän eri osia osaamisestani.
Isompien keikkojen (esim. mainoskuvaukset) tapauksessa voidaan tehdä esimerkiksi siten, että saan asiakkaalta väripaletin, jonka avulla haen Pinterestissä mielenkiintoisia kuoseja – ja siis nimenomaan kuoseja yleisesti, en kynsikuvia. Muun muassa tekoälyllä luotu taide, erilaiset tekstiilikuosit ja kontrastit inspiroivat minua.
En itse seuraa trendejä, vaan käytän somea pelkästään työtarkoituksiin. Onneksi liikkeessäni työskentelee tekijöitä, jotka ovat valveutuneita somen käyttäjiä ja pysyvät kärryillä kaikista trendeistä!
Evästeitä ei ole hyväksytty
Hyväksy evästekäytäntö, nähdääksesi kolmansien osapuolien sisältöä.
Hyväksy evästekäytäntö, nähdääksesi kolmansien osapuolien sisältöä.
Kun kohtaat asiakkaan, jolla ei ole mielessään valmista mallia tai ideaa siitä mitä hän haluaa, mistä lähdet liikkeelle omassa luomisprosessissasi?
Lähden liikkeelle kysymällä asiakkaan päivittäisestä arjesta ja rutiineista eli selvitän millaisessa ympäristössä kynsiä tullaan pitämään, jotta voin kartoittaa kynsille sopivan pituuden. Lisäksi jutellaan asiakkaan preferensseistä ja väritoiveista sekä siitä, mihin kaikkeen asiakas on valmis, kun kynsiin kuitenkin sitoudutaan noin kuukaudeksi kerrallaan. Täysin vapaiden käsien antaminenkaan ei aina toimi.
Uutena asiakkaana kannattaa kynsien laittoon tullessaan pohtia ainakin mieluisia värisävyjä sekä omaa tyyliä. Kynsien muotoa pohtiessani kiinnitän huomiota asiakkaan käsiin ja persoonallisuuteen.
Olet lahjakas työsi ja liikkeesi markkinoinnissa. Mitkä ovat parhaat vinkkisi näkyvyyden kasvattamiseen, markkinointiin ja asiakashankintaan?
Näytä omat vahvuutesi, koko ajan. Ne löytää, kun ymmärtää mitä tykkää tehdä ja mistä nauttii eniten. Kun saa tehdä itselleen mieluisia asioita, niitä tulee esiteltyä enemmän. Silloin sitä tiettyä asiaa etsivät ihmiset ja asiakkaat myös löytää sinut helpommin.
Evästeitä ei ole hyväksytty
Hyväksy evästekäytäntö, nähdääksesi kolmansien osapuolien sisältöä.
Hyväksy evästekäytäntö, nähdääksesi kolmansien osapuolien sisältöä.
Miten Timma on auttanut sinua yrityksesi taipaleella?
Timma oli ja on ensimmäinen ajanvarauspalvelu, jota olen käyttänyt ja se on kokonaisuutena toiminut todella hyvin.
Uusille yrittäjille ja tekijöille suosittelen ehdottomasti Timman Markkinapaikan hyödyntämistä. Asiakkaat tuntee Timman palveluna, jota on helppo käyttää ja josta on nopea löytää aikoja. Myös arvosteluosio on todella hyödyllinen.
Mitkä ovat liiketoimintasi kulmakivet?
Sellainen tietynlainen rentous. Itse näen asian siten, että meidän meininkimme täällä on vähän kuin tatuointistudiossa, jossa erilaiset vahvat persoonat tekevät erilaisia töitä asiakkailleen. Hengaillaan, pidetään hauskaa sekä tehdään kynsiä ja ripsiä.
Se ei kuitenkaan aina ole ihan kaikkien asiakkaiden juttu ja siitä on tullut huonoakin asiakaspalautetta. Kaikkia ei voi miellyttää, mutta jokainen palaute otetaan kuitenkin ehdottomasti vastaan ja pyritään korjaamaan sitä kokemusta, jos se on mahdollista.
Elia oli mukana toteuttamassa Timma x Erika Vikman -kampanjaa. Jos Erikan barbipinkit kynnet saivat jonkin sykähtämään sisälläsi ja haluat kynsiesi näyttävän vähintäänkin yhtä upeilta, löydät Elian ja Kohokukkia-studion Timmasta.
Lyhyesti
Nimi: Elia Leino Ammatti: Kynsitaiteilija ja kouluttaja Liike: Kohokukkia, Runeberginkatu 42 A, Helsinki Kokemus: Tehnyt kynsiä yhteensä 15 vuotta, josta 8 vuotta työkseen Instagramissa: @kohokukkia ja @kohokukkiastudio